Lapland zondag 15 februari 2015 - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Kim Pors - WaarBenJij.nu Lapland zondag 15 februari 2015 - Reisverslag uit Iso Syöte, Finland van Kim Pors - WaarBenJij.nu

Lapland zondag 15 februari 2015

Door: Kim Pors

Blijf op de hoogte en volg Kim

15 Februari 2015 | Finland, Iso Syöte

We hebben nog nooit geskied, de spannendste ervaring die wij met sneeuw hebben gehad is een weekend in de Ardennen met de Kerstdagen. En vandaag kwamen we aan in lapland… -22°C meldde de piloot vlak voordat we landden… opeens vroeg ik me af of we wel voldoende kleding bij ons hadden.
Vervolgens dacht ik aan de soft shells, de hard shells, de handschoenen, mutsen, het thermo ondergoed, de sneeuwlaarzen en de wollen sokken en werd ik weer rustig, dit moest voldoende zijn om de kou te trotseren. Om me vlak daarna te realiseren dat we dit allemaal in de koffer hadden zitten… mmm hoe onhandig was dat eigenlijk?

Dat bleek gelukkig mee te vallen, de zon scheen en het was van dat heerlijke helder vriezende weer. Het was maar een klein stukje lopen naar de terminal, net genoeg om te ontdekken dat m’n neusharen bevroren bij het inademen en je kriebelhoest krijgt als je je longen onverwacht verrast met een flinke hap koude lucht van ver onder 0.
Niks onoverkomelijks, dit gaat lukken, dit kunnen wij, dit wordt vooral heel fantastisch!

Want hoe gaaf is het om te landen in de sneeuw en op de weg naar het hotel alleen maar sneeuw en bomen te zien met af en toe een huisje ertussen. Wat een stilte, wat een rust. Onderweg geen mensen of dieren gezien, alleen heel af en toe een auto op de andere baan. Ons hotel bevindt zich 1 ¾ uur rijden vanaf de luchthaven in Iso-Syöte. Bovenop een berg middenin een natuurgebied dat bestaat uit bos en meren, of zoals het er nu uitziet uit bos, ijs en sneeuw. Het uitzicht is geweldig en hoe leuk onze blokhut ook is, we kunnen niet wachten om erop uit te trekken.

Op aanraden van de hotelmanager lopen we de berg af op zoek naar het winkeltje onderaan de skipistes om voor de komende dagen wat proviand in te slaan. Een mooie wandeling door het bos met mooie uitzichten en flink wat steile stukken…. Ai! Dat wordt wat straks, we moeten immers ook weer een keer terug en om nou een uur op de bus te wachten, terwijl we twee paar gezonde benen hebben…. dat wordt dus gewoon weer lopen….. Pfff flinke klim, maar gered. Het landschap ziet er onwerkelijk uit met de besneeuwde bomen die voorover gebogen staan onder het gewicht van de sneeuw. Lastig uit te leggen, maar we hebben foto´s gemaakt, dat maakt een hoop duidelijk.

Alle kleding is met deze wandeling meteen getest en goed gekeurd. Voor vandaag rest ons dan ook niets anders dan eten, opwarmen in onze eigen sauna en dan moe en voldaan in slaap vallen. MAAR niet voordat we nog een paar foto´s maken van de ondergaande zon die de gedeeltelijk bewolkte lucht prachtig kleurt.

Kim

Reizen is leuk, afwisselend, verrassend, spannend, avontuurlijk, rustgevend, adembenemend, mooi, heerlijk en ontspannend. Het geeft stof tot nadenken, zorgt ervoor dat je met mensen in gesprek komt, leert je meer begrijpen van andere culturen en biedt kans om intens te genieten van de natuur. Ik hou ervan en hoe meer ik reis, hoe meer ik van de wereld wil zien en hoe meer ik mijn ervaringen wil delen met anderen. Nieuwsgierig? Lees en kijk gerust met me mee!

Actief sinds 12 Feb. 2015